tisdag 4 september 2012

Vem är du, vem är jag, levande charader

På den svenska lektion som vi hade för några dagar sedan så fick jag i uppgift att komma på en låt som hade temat identitet och gissa vad som hände då... Det tog helt stopp i hjärnan för mig. Jag kunde inte komma på en enda låt som kunde passa in i identitetstemat utan det enda jag kunde tänka på var följande frågor.
Vad är identitet egentligen? Vad är det meningen att det ska vara? Och vad menar min svenska lärare med att jag ska definiera en del av vad identitet är genom en enda låt?
Lite senare så försökte jag än en gång komma på en låt som kunde passa in på identitetstemat och det var då jag kom på det. Den ultimata låten... *trumvirvel* ... "Högt över havet" med Arja Saijonmaa!
Anledningen till att jag tycker att den passar så bra in på identitetstemat är att låten lite ifågasätter vem man är i första versen då hon sjunger "Vem är du, vem är jag, levande charader...". För det är nog väldigt få som känner till vem man innerst inne är då man kan ha sidor hos sig själv som det än återstår att upptäcka och utveckla.
Det symboliserar också lite hur jag kände mig då jag fick den här uppgiften, men det är en annan sak det. Det var allt jag hade att säga om den här låten och uppgiften.

"Högt över havet"

2 kommentarer:

  1. Och jag tycker att du löste uppgiften väldigt bra, jag! Och allra bäst är nog frågorna som du började ställa dig själv - de är ju precis det det handlar om i det här temat.

    Liten randanmärkning: jag är visserligen en av dina svenska lärare (jag tror att du kanske har någon med annan nationalitet också) - men framförallt är jag din svensklärare. Som har svensklektioner. Sammansatta ord! :)

    SvaraRadera
  2. Ok, det ska jag se till att komma ihåg! :)

    SvaraRadera