lördag 6 oktober 2012

Den ovillige fundamentalisten

Boken som jag i det här inlägget ska prata om heter så som titeln så fint avslöjar "Den ovillige fundamentalisten" och är skriven av en man vid namn Moshin Hamid. Boken är skriven på ett sätt som utmärker sig från andra böcker då handlingen utformar sig som ett samtal mellan bokens huvudperson Changez och en amerikansk turist på ett café i Lahore i Pakistan.

Om man nu ska titta på de mönster och teman som jag tyckte var intressanta i boken så fann jag väldigt många fast det var några jag speciellt fastnade för. Bland dem var till exempel hur boken är skriven, namnen som man kan tolka som andra saker i berättelsen och hur det kommer sig att den amerikanska turisten och Changez samtalar överhuvudtaget med varandra. Jag tänkte dock bara ta upp ett av de mönstren och det är hur boken är skriven.

Boken är skriven på ett sådant sätt att det bara är Changez som pratar. Det är inte så att den amerikanske turisten inte säger något det är bara det att endast Changez repliker är nedskrivna i samtalet fast han många gånger svarar den amerikanske turisten.
Egentligen så kan man säga att samtalet inte är den största delen av boken utan den största delen är Changez livshistoria. Samtalet utspelar sig i nutid medan Changez livshistoria går långt bak i tiden och till slut återknyter med nuet i boken.
Författaren har gjort på så sätt att samtalet återkommer i boken i början av varje kapitel och ibland i slutet av kapitlen så att man hela tiden är medveten om att Changez sitter och pratar med den amerikanske turisten. Författaren har även tagit med att samtalet ofta på något sätt får huvudpersonen att gå vidare i sin historia eller påbörja en ny del av den.

Jag tyckte att den här boken var bra om än lite annorlunda från vad jag vanligtvis brukar läsa men det är alltid kul att prova något nytt. Det var allt för mig denna gång!

Bildkälla: http://3.bp.blogspot.com/_c50Haalggo/STjz0QcPGYI/AAAAAAAAAP4/0CqyjDcTkwk/s320/den_ovillige_fundamentalisten.jpg            

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar