lördag 2 februari 2013

Man kan inte fly från det som är oundvikligt...

Nu är jag tillbaka igen och denna gång så ska jag prata om pjäsen "Oidipus" av Sofokles som vi läste i svenskan. Oidipus som fick en profetia om att han skulle mörda sin egen far och gifta sig med sin egen mor, vilket hemskt nog inträffade på grund av vissa omständigheter... Han kunde med andra ord inte undgå profetian.

Ok, jag ska nu berätta om på vilket sätt som Oidipus historia påverkade mig och jag kan börja med att säga att det var både en obehaglig och fascinerande läsning då man genom läsningen kunde följa Oidipus då han bit för bit pusslade ihop det som ingen egentligen vill behöva oroa sig för eller ens tänka på. Dock så väckte den här pjäsen mycket tankar om vad det egentligen finns för budskap bakom den här historian som är, så vitt jag vet, en myt.

Det man kan tänka är att både Oidipus och hans biologiska far försöker fly från profetian som hägrar över dem båda då först Oidipus far i ett försök att undvika profetian skickar iväg Oidipus när han är blott ett spädbarn för att dödas, vilket ganska tydligt inte händer. Sedan så försöker Oidipus undvika profetian när han väl fått höra den genom att fly från de som han tror är hans föräldrar men som inte är det och vilket slutar med att profetian faktiskt slår in. Det som man då kan koppla detta till är ordspråket "Man kan inte fly från sina problem.", vilket är precis vad Oidipus och hans far försöker göra.      

För det är precis det man inte kan göra, man kan inte fly från sina problem då oavsett hur små de än är så finns de kvar där tills någon tar i tu med dem och löser det, något som ingen gör i denna tragedi. Det var allt jag hade att säga för denna gång!

1 kommentar:

  1. Ja - nog är det ett budskap som Sofokles mer eller mindre hamrar in i en i dramat (mycket riktigt, Oidipusberättelsen brukar kallas en myt), detta att man inte KAN fly från problemen. Om det ändå fanns genvägar ibland...

    SvaraRadera